I løbet af de seneste år ses en kæmpe stigning i forhold til danske virksomheder, der investerer i kunstig intelligens. Der har længe været en antagelse om, at det udelukkende var de store, globale virksomheder fra Silicon Valley, der investerede i denne teknologi, men dette vidner altså om, at det ikke er sandt, og at Danmark godt kan følge med internationalt.
Det går faktisk stærkt i de danske virksomheder med at indføre kunstig intelligens i deres virksomheder, og man mener, at de danske investeringer er steget med 50% fra 2016 til 2017. Grunden til, at mange danske virksomheder er begyndt at investere i kunstig intelligens, er blandt andet, at teknologien er i stand til at håndtere store mængder af data. Det betyder, at man vil være i stand til at give kunderne en hurtigere og mere effektiv service, som desuden er skræddersyet til lige netop dem og deres unikke behov, uden at det medfører store udgifter til medarbejdere eller administration.
Udfordringen er derfor nu for virksomhederne at indsamle de rette data og at få dem struktureret på en ordentlig måde, så de kan få mest muligt ud af teknologien. Du kan læse meget mere om danske virksomheder og deres udnyttelse af kunstig intelligens her i artiklen.
Danmark er godt med
Der har som sagt længe hersket en forestilling om, at kunstig intelligens udelukkende var en teknologi, som de store, globale virksomheder opererede med, og at der ville gå mange år, før teknologien ville vinde indtog herhjemme i lille Danmark. Dog vurderer eksperter nu, at dette langt fra er tilfældet, eftersom danske virksomheder investerer store summer i kunstig intelligens, hvorfor de altså er ganske fint med, når det kommer til det internationale marked.
Danny Lange, VP of AI og Machine Learning i virksomheden it-giganten Unity,som er én af de førende eksperter, når det kommer til kunstig intelligens, har rejst hele verden rundt og arbejdet med nogle af de helt store tech-giganter. Han udtaler, at Danmark er fint med internationalt, og at det går stærkt for de danske virksomheder med at indføre teknologien. De helt præcise tal for de danske investeringer findes ikke, men man gætter på, at der er tale om investeringer på godt 400 millioner kroner i 2017. Det skal dog nævnes, at vi langt fra er nået toppen endnu, og at dette således kun er begyndelsen, når det kommer til kunstig intelligens. Det er desuden ikke kun inden for it-branchen, at teknologien udbreder sig, men det samme gælder inden for alle andre brancher.
AI er fremtidens konkurrenceparameter
Kunstig intelligens er fremtidens konkurrenceparameter, eftersom teknologien er i stand til at give markant bedre løsninger. Det vil sige, at samtlige virksomheder i Danmark er nødsaget til at forholde sig til denne teknologi og finde ud af en måde, hvorpå de kan implementere den på, da man ellers risikerer at tabe til sine konkurrenter. Kunstig intelligens kan blandt andet være med til at udvikle helt nye produkter, eftersom teknologien er i stand til at give forslag til, hvad man bør fokusere på i en sådan proces. Kunstig intelligens er således i stand til at håndtere data på en helt ny måde, og det giver virksomheder en kæmpe fordel at implementere denne teknologi.
Men det betyder altså også, at alle virksomheder vil være nødsaget til at anvende det, eftersom det er forudsætningen for, at man som virksomhed kan overleve konkurrencen i fremtiden. Ønsker du at læse mere om, hvordan en konkret virksomhed benytter kunstig intelligens, så de bedre kan træffe de rigtige beslutninger på de helt rette tidspunkter, så læs med her, og bliv klogere. Du vil helt sikkert blive overrasket over de mange anvendelsesmuligheder, som virksomheder får med kunstig intelligens, hvorfor det simpelthen er umuligt for danske virksomheder at lukke øjnene for dette fænomen.
Hvem vinder kapløbet?
Kunstig intelligens har altså i løbet af de sidste par år fået en større og større rolle i det danske erhvervsliv. Det er ikke kun it-virksomhederne, der anvender det, men det er også en lang række andre virksomheder inden for stort set alle sektorer. Tidligere havde mange desuden en formodning om, at det kun var de store firmaer i Silicon Valley, der gad at bruge kunstig intelligens, men nu viser det sig, at danske virksomheder er godt med internationalt. Man mener, at alle virksomheder i fremtiden vil komme til at bruge kunstig intelligens i en eller anden udstrækning, da det har en lang række anvendelsesmuligheder, og det kan håndtere store mængder data på måder, man aldrig har set før.
Det betyder, at kunstig intelligens blandt andet giver virksomheder mulighed for at give deres kunder en hurtigere og bedre service, der er skræddersyet lige præcis dem og deres behov. Vil man overleve konkurrencen, er man derfor nødt til at begynde at bruge kunstig intelligens, og vinderen af konkurrencen bliver den virksomhed, der bedst formår at udnytte teknologien og deres data. Kunstig intelligens bliver nemlig den vigtigste forudsætning for, at man som virksomhed kan udvikle sig og dermed klare sig på markedet.