Bedøm artiklen

SEO er i dag et begreb der dækker over langt flere under emner end fra bare 5 år siden. I takt med søgemaskinerne er blevet mere sofistikerede i deres algoritmer, er de områder der påvirker placeringerne i søgemaskinerne blevet bredere og dybere og derfor arbejdes også anderledes, mere bredt, når det gælder SEO anno 2018.

Links og content er lige vigtige

Hele Googles opbygning er algoritmisk baseret på beregning af placering pba. primært links og content.
Content benyttes til at analyserer, hvad hver underside omhandler, hvor høj kvalitet indholdet er og hvilke søgninger den vil være relevant at blive vist i søgninger på.

Links benyttes til at vurderer hvor højt siden skal placeres i søgningerne.

Det er en meget forsimplet udlægning og det er slet ikke så såre simpelt, overordnet er det principperne.

En høj placering på et søgeord er derfor både beregnet på baggrund af links og indholdet, ikke kun den ene del.

Et domæne uden links vil aldrig opnå høj ranking og et domæne uden content vil aldrig opnå ranking.
Bemærk forskellen. Du kan godt ranke uden links, men ikke uden content, domænet vil bare aldrig opnå de gode placeringer.

Hvilke links er bedst?

Som udgangspunkt er relevansen det vigtigste. Des mere relevant domænet der linker er, des mere indflydelse får linket på placeringerne.

Relevansen beregnes på samme måde som placeringen. Der ses på content og på indgående links.

Et super godt link, vil derfor være fra et domæne, der har meget content om samme emne som dit website og som har mange indgående links fra andre domæner om samme emne.

Se også:
  Gør din arbejdsdag mere effektiv med en computerstander

Du bør derfor se på:

– Hvor relevant er domænet
– Hvor mange relevante indgående links har domænet og hvor kraftige er de links

Linkets placering

Et link flower pagerank videre ud fra hvor meget pagerank den underside linket ligger på har.

Er der mange interne links over til undersiden, vil den have mulighed for at sende meget pagerank videre – f.eks. hvis linket er på forsiden eller på en side der linkes til fra topmenuen.

Placeres linket i en top relevant artikel, vil det være fordelagtigt.

Se aldrig kun på DA

Domain Reputation (DR) eller Domain Autority (DA) er begreber indført af et par store linkværktøjer, som anvendes ofte inden for SEO.

I meget høj grad misforstås tallene, selv af eksperter på feltet.

Mange benytter de to tal som eneste baggrund for vurdering af et domænes linkpower.

Det er en komplet forfejlet tilgang til brug af tallene.

DA og DR giver i sig selv ingen information om relevans og derfor kan et link fra et domæne med enormt høj Da/DR sagtens være komplet værdiløst.

Du bør derfor altid se direkte på linkprofilen og analyserer de indgående links relevans.

Et det danske domæner der linker ind, hvilken type domæner er det, er der mange links fra samme niche?

Bemærk også redirects kan farve DR / DA voldsomt.

Læs meget mere om SEO i den store guide på Connetc-Media.dk her