Bedøm artiklen

Glade og mere effektive medarbejdere, vækst i virksomheden og nye forretningsidéer. Vi siger ikke, at Intempus skal have alt æren for det, men vi bemærker sammenfaldet. Læs her om tømrervirksomheden AC Byg, hvor kvalitet, glade medarbejdere og ikke mindst forretningsudvikling går hånd i hånd.

Som udlært tømrer er det næppe en drøm om at sidde bag computerskærmen og drive forretningen, der trækker. Men når man vælger at blive selvstændig håndværker, er det en uundgåelig position at havne i – i hvert fald indtil virksomheden har vokset sig til en vis størrelse, og det giver mening at ansætte for eksempel en fast bogholder til at holde styr på lønkørsler, dækningsgrader og udarbejdelse af regnskab.

Tømrermester Anders Christensen startede AC Byg i 2005 i Christiansfeld, hvor virksomheden stadig er beliggende. I mange år havde han højst en lille håndfuld ansatte, og de registrerede deres timer og sikrede kvaliteten af deres arbejde med papir og blyant. Anders Christensen var i tvivl, om tidsregistrering via smartphone var noget, hans virksomhed ville have glæde af, men i 2013 gav han det endelig chancen, da han valgte at prøve Intempus af. Og det har han ikke fortrudt.

“Det virker bare hver gang, og svendene er rigtig glade for det,” siger Anders Christensen, ejer af AC Byg, som i dag tæller 10 ansatte.

Den tidsmæssige besparelse er også til at tage og føle på. Intet mindre end fem timer om ugen sparer Anders Christensen på den administrative del af sit arbejde. I stedet for at have en stor stak af ugesedler liggende på sit bord, slutter han nu arbejdsdagen af med at gå ind og løbe de indberettede timer igennem og godkende dem. Resten af arbejdet med at få dem lagt på fakturaen klarer Intempus helt selv.

Intempus gav tid til at arbejde ude i marken

Se også:
  Sådan beskytter du dig bedst på arbejdet

Så er vi tilbage til det der med at have uddannet sig til tømrer, men være havnet bag et skrivebord. Den tid, Anders Christensen har sparet med Intempus, betyder, at han kan være mere ude på pladserne sammen med svendene og lave det, der er hans egentlige fag; selve tømrerhåndværket.

Anders Christensen er altså kommet tættere på sine kunder, hvilket må være en ambition for enhver leder af en virksomhed. Og hans medarbejdere er kommet tættere på det arbejde, de rent faktisk er ansat til at lave. De bruger nemlig også langt mindre tid på at registrere, og den tid kan de i stedet bruge på at overholde tidsplanerne for byggeriet, som er en af de ting, man går ekstremt højt op i hos AC Byg.

”Jeg tror, jeg brugte ti minutter på at lære alle funktionerne [i Intempus, red.] at kende. Nu bruger jeg kun et halvt minut om dagen på at indberette, og så lægger jeg telefonen væk igen. Det er befriende, og jeg kan simpelthen ikke forestille mig at bruge ugesedler igen,” siger Kristian Lomholt, som er tømrersvend hos AC Byg.

Forretningen er blevet videreudviklet

Det går godt for byggeriet i Danmark. Der er masser at lave, og derfor kan den største udfordring ofte være at skaffe kvalificeret arbejdskraft. Det forsøger AC Byg at løse ved at have stort fokus på at skabe et godt arbejdsmiljø. Og et af redskaberne til det er at være en moderne og fleksibel virksomhed, hvor de teknologiske værktøjer er i top, så medarbejdernes arbejdsdag gøres så enkel som muligt.

Se også:
  Hvad er vigtigst – Links eller content?

De timer, Intempus har frigivet, har også været med til at give tid til, at der er blevet udviklet på forretningen. Med den aktuelle situation ville det ellers være nemt at læne sig tilbage og plukke løs blandt de mange byggeopgaver, men hos AC Byg er der i de senere år kommet et nyt led på forretningen; AC Anneks. Firmaet har nemlig specialiseret sig i at bygge anneks’er og tilbyder deres kunder tre forskellige typer gennemtænkte løsninger i de bedste materialer, så der er noget for ethvert behov.