Transskribering kan føles uendeligt tidskrævende, langtrukken og som den klart værste del af en given arbejdsproces. Du har måske været ude og interviewe en person til dit arbejde eller dit studie, og nu skal du så lytte hele samtalen igennem igen og transskribere den. Hvis samtalen har varet flere timer, kan det virke uoverskueligt nu at skulle bearbejde dataet. Der er dog måder, hvorpå du kan gøre transskribering mere overskuelig, nemmere, hurtigere og måske endda sjovere. Den nemmeste måde at klare transskriberingsprocessen er at gøre brug af en tredje part, som tilbyder transskribering som en service. Her kan du sende dine lydfiler el.lign. ind, og så klare de den svære del. Men hvis du gerne selv vil få bedre styr på processen, så kommer her nogle tips til, hvordan det kan lade sig gøre.
Sådan gør du:
Gør dig først og fremmest indforstået med transskriberingens størrelse og dimension. Hvis du inden du går i gang, gør dig klar på, at det kommer til at tage tid, så bliver processen mindre kedelig og langtrukken. Det rigtige mind set kan gøre underværker.
- Gør din arbejdsmetode nemmere. Når du skal klargøre din transskribering, så sørg for, at du gør det nemt for dig selv. Du kan med fordel indrette din PC-skærm, så du bruger både afspilningsprogrammet og word-dokumentet på samme tid. Så kan du nemt og hurtigt skifte mellem at skrive og at lytte.
- Opdel eventuelt arbejdet. Hvis det er en umådelig lang lydfil, kan du opdele arbejdet i flere etaper. Hvis man sidder flere timer ad gangen, kan arbejdskvaliteten godt ryge, da det kan være svært at være fokuseret i så lang tid ad gangen.
- Hvis du ikke er det i forvejen, så øv dig i at skrive hurtigt og kunne skrive blindskrift. Så kan du nemmere følge med i taletempoet, og du skal ikke konstant skrue lyden tilbage og genhøre ting.