Bedøm artiklen

Det svingende år 2022 er snart ved at være ovre, og som det lakker mod enden er det kun naturligt, at tage et kig tilbage på hvordan det er forløbet, og hvilke ting på arbejdsmarkedet især, der har vundet indpas. Her får du tre af de store trends, der har vist sig på diverse arbejdspladser og arbejdsmarkedet generelt i Danmark.

Digitalisering og hybridarbejde

Med pandemiens indpas i starten af 2020, begyndte der foruden udrulningen af vacciner og behandling, at ske et vigtigt skred på arbejdspladserne også. Arbejde blev gjort mere digitaliseret, og mange fik arbejde som skulle klares hjemmefra. Trods flere konkurser i 2022, holdes der mange steder ved denne arbejdsform, hvor medarbejdere tit skifter imellem at arbejde hjemme og på jobbets rent fysiske lokation, og denne balance er umiddelbart kommet for at blive.

Arbejdsgoder

Med netop det ovenstående indpas af fjern- og hybridarbejde, begyndte der i 2022 også at komme et øget fokus på at medarbejderne skulle have goder, der passede til den nye måde at arbejde på. Der kræves i højere grad en support fra arbejdsgiverne, således at medarbejdernes behov respekteres. For en arbejdsgiver har det dermed betydet at de skulle kunne yde en support, som faktisk har gjort en forskel og afspejlet den pågældende situation. Tit har det at gøre med arbejdsgoder ved hjemmearbejde, eksempelvis ved en fordelspakke således at en medarbejders hjemmekontor kan udvides.

Trivsel på arbejdspladsen

Vigtigheden af sundhed og velvære blev under pandemien uhyre vigtiggjort, og det er endnu en af de ting, som fortsat vinder indpas på arbejdspladserne rundt omkring. At medarbejdere trives på deres arbejdsplads, vægtes højt, især af medarbejderne, men i den forlængelse også af arbejdsgiverne, der jo oftest ønsker at holde på en medarbejder længst mulig tid. At der bliver lyttet mere og mere til medarbejdernes trivselsmæssige behov, er derfor blot en god ting.

Se også:
  Få succes med 3 digitale marketingstendenser i 2023