Bedøm artiklen

Kaffe er på mange måder en helt central del af dansk kultur. Men kaffen er mere end et socialt samlingspunkt. For mange er det en vigtig – måske den vigtigste! – del af deres morgenritualer. Det betyder dog ikke, at kaffen ikke også kan ydes eftermiddag eller aften for dens sags skyld. Faktisk drikker vi i Danmark 20 millioner kopper kaffe. På daglig basis!

Hvilken form for kaffe der drikkes, er dog ikke helt ens over hele landet. I København er kaffen gerne lavet som en cappuccino, mens fynboerne er glade for en iskaffe og jyderne drikker kaffe baseret meget på den økonomiske værdi.

Drikker mænd og kvinder så lige meget kaffe? Næsten. 86% af mænd drikker kaffe, mens 76% af kvinder tilslutter sig. Statistikken viser dog, at de fleste voksne danskere dermed nyder de sorte bønner.

Alligevel er der ved at ske en ændring i måden, men kan tale om kaffeforbrug på mellem generationerne. De yngre har nemlig en anden form for kaffeadfærd, da kun 2/3 unge drikker kaffe mod den ældre generations forbrug, hvor hele 95% er kaffedrikkere. Men ikke nok med at kaffeforbruget adskiller sig, så gør vaner det også.

Den ældre generation tænker på kaffe som et behov, mens den yngre ser på kaffen som en nydelse.

Det betyder også, at det fremadrettet bliver mindre normalt at gå i et supermarked og tage sin kaffe med hjem, men i højere grad normen at få kaffen som et mere eksklusivt produkt på en café, også selvom prisen er mange gange højere.

Også nye former for kaffeleverancer er blomstret op, som hos f.eks. Have A Coffee, hvor de leverer kaffe som abonnementsløsning (se mere her). I et abonnement er der dog heller ikke tale om den klassiske filterkaffe fra supermarkederne, men også mere eksklusive kaffeprodukter, hvor historien, bæredygtighed og CSR er en del af produktet.

Se også:
  Fix dine stenslag, før de sluger dine penge

Stadig et samlingspunkt

Om end kaffen som produkt er under forandring, har den dog stadig den gode kvalitet, at den fungerer som samlingspunkt. Måske er det derfor, at 98% af alle danske hjem har kaffe i huset.

Både det at byde på kaffe som en skik i hjemmet og det at tage på café sammen er en del af de sociale ritualer, der eksisterer omkring kaffekulturen. Vi forbinder kaffen men hygge og socialt samvær og derfor byder vi på den derhjemme og betaler gerne lidt ekstra for den på caféen.

Kaffen trender desuden også som et interesseområde, da det kan dyrkes som interesse. Her bliver emner som varierende smagsnoter, ristningsgrader og meget mere dyrket på næsten religiøs vis. Dog med regionale forskelle i dyrkelsen.

En ting er dog sikkert: Kaffen har fortsat sin plads i dansk kultur, forbrug og samvær. Som Benny Andersen skrev det: Livet er ikke det værste man har, og om lidt er kaffen klar.

Kilder: Euroman.dk, berlingske.dk, politiken.dk.