Vi alle kender det – om vi vil det eller ej, så gør vi det allesammen. Når kunderne skal finde en restaurant eller spisested, de ønsker at prøve, så vælger de tit at søge på den by, de befinder sig i, eller den by, de ønsker at spise i. Her dukker der rigtig mange lokale konkurrenter op – og det kan blive ret frustrerende, når kunden vælger din konkurrent frem for dig, ikke sandt?
Morten, som ejer Cafe Mia i Glostrup, serverer en lækker brunch, og han ønsker derfor at folk skal finde ham på den specifikke søgning ’’ Brunch Glostrup ’’. Han ligger i gennemsnit på plads nr. 7 på side 1 i Google, hvilket ikke er nok til, at kunderne vælger ham. Der er dog nogle ting, som Morten kan gøre:
- Hjemmesiden skal være brugervenlig og indeholde de rigtige informationer
- Hjemmesiden skal være overskuelig og let tilgængeligt for brugeren.
- Brugeren skal kunne finde det, de leder efter, på siden hurtigt og nemt, hvilket er med til at give en brugervenlig hjemmeside, som brugeren vil sætte pris på.
- Der vigtigt, at de informationer der indgår på din hjemmeside, er informationer, brugeren leder efter. Det er derfor vigtigt, at informationerne passer med indholdet på siden.
- Hastigheden på hjemmesiden
- Man siger som regel, at man har 3-5 sekunder til at fange den besøgende på din hjemmeside. Hvis siden ikke loader og navigere, som den skal, og ikke gør dette inden for dette tidsrum, så vil de fleste springe fra din side – faktisk bør en hjemmeside kunne loades på under 1 sekund.
- Hastigheden på din hjemmeside er også essentiel for Google, da Google ser på denne del og bruger det i deres rangering af hjemmesiden.
- Mobile first-indexing
- Der er en klar tendens for et stigende brug af mobile enheder fremfor desktop. Dette betyder, at hjemmesidens tekniske kunnen på mobil også spiller en rolle for søgeresultatet for desktop søgninger, og er derfor en afgørende faktor for alle ens placeringer i Google. Illustrationen er en officiel graf, som viser den årlige udvikling mellem søgninger på mobil og desktop.
- Når brugeren klikker sig ind på din hjemmeside fra mobilen, er det derfor vigtigt, at billederne og teksterne vises på den rigtige måde, og at der ikke opstår fejl i forhold til billedets størrelse, længden på teksterne mm.
- Desuden vil Google også ”straffe” de sider, som ikke er mobilvenlige – eller nærmere tilgodese dem, der er mobilvenlige. Derfor er det essentielt at have en responsiv hjemmeside, hvis man mener, Google er vigtig for ens trafik – og det er Google selvfølgelig.
Alle disse punkter er meget vigtige og bør være dækket, når man køber en professionel hjemmeside. Så hvis du ønsker at se dine konkurrenter i bakspejlet, så kan Waimea hjælpe dig med en professionel hjemmeside. Hos Waimea ved de nemlig, hvor vigtige kunder er for dig og din forretning. Klik her for at se, hvordan du får en hjemmeside, hvor SEO allerede er tænkt ind fra start og samtidig er til en pris, hvor alle kan være med.