Bedøm artiklen

Du møder tidligt ind på arbejde for at kunne komme tidligere hjem. Men du ender sjovt nok alligevel med at komme sent hjem. Og sådan går det om og om igen i rigtig manges hverdag, hvor der både er arbejde, pligter, børn og andet, der skal passes. Og så vil man da også gerne lige have lidt tid til sig selv i ny og næ. Men det kan virke helt uoverskueligt at komme derhen.

Fat mod – vi har her samlet en liste med 5 nemme råd om alt fra mødeplanlægning til ugeplaner, så du kan få mere tid i din hverdag.

1. Indfør genveje på dit arbejde

I stedet for at tænke at nu skal du bare knokle igennem, fordi det giver det bedste resultat, bør du i stedet tænke smart. Spring over, hvor du kan, og tænk i genveje. Der er ingen grund til at gøre det mere hårdt, end det er i forvejen. Der findes efterhånden rigtig mange digitale løsninger, der kan tage en del af din arbejdsbyrde, og her skal du altså ikke være tilbageholdende.

 

Et helt konkret eksempel er mødeplanlægning. I stedet for manuelt at bruge timer på at få det hele til at gå op i en højere enhed, hvad så med at investere i en digital løsning, der ordner det hele for dig? På den måde kan du spare tid på det administrative og i stedet bruge din tid på vigtigere opgaver. Der er ingen skam i at tænke smart og praktisk – snarere tværtimod.

2. Skab overblik over din uge

At få mere tid handler i høj grad om planlægning, og derfor kan det være en stor hjælp af lave en ugeplan i starten eller i slutningen af ugen. Planlæg hele ugen ud. Det giver et bedre overblik, og du vil ikke søndag aften blive overrasket over en stor opgave, som du skal tage hul på mandag morgen. Lav ugeplaner for både job og fritid – så vidt det er muligt.

3. Start i det store

Ligesom du på arbejdet bør starte med den største opgave, bør du også gøre det derhjemme. Det kan hurtigt blive bekvemt at udskyde tøjvask og rensning af tagrender, så lev i stedet ud fra devisen “Hvis du starter dagen ud med at spise en levende frø, så har du sandsynligvis overstået dagens værste opgave”.

Se også:
  Overvej dette inden du køber en ny computer

4. Overvej din arbejdsstruktur

Både på arbejdet og i hjemmet er rigtig mange af os rigtig nemme at distrahere, og vi finder pludselig os selv på Facebook frem for at lave det, som vi egentlig havde sat os for. Er det et problem for dig, så prøv Pomodoro-teknikken, der går ud på, at du arbejder koncentreret i 25 minutter, hvorefter du holder 5 minutters pause. På den måde er overspringshandlinger og pauser aldrig langt væk, og du kan i stedet arbejde koncentreret og fokuseret.

5. Der er det, du vil, og det, du skal – kombiner det!

Skal du alligevel rydde op i stuen? Så gør det til en hyggelig ting. Sæt musik på og nyd tiden med dig selv (mens du laver noget), hør en lydbog, eller involver dine børn. Skal du se en veninde? Så tag ud at løbe med hende frem for at drikke kaffe. På den måde kan du slå to fluer med et smæk.