Bedøm artiklen

Der er flere og flere danskere, der vælger at skifte til en elbil. Der er stor forskel på, hvad der motivationen bag dette, men for en stor del af køberne, handler det om, at de ønsker at spare penge – og det kan man på flere punkter.

Først og fremmest er der mange, der kan spare penge i det daglige, da det er billigere at købe strøm end brændstof. Man kan tilmed få et abonnement hos f.eks. Clever, hvor man for en fast månedlig pris kan benytte deres offentlige ladestandere så meget, man vil.

Spar også penge på ejerafgiften

Det er sjældent, at man ikke kan spare penge på den halvårlige ejerafgift, hvis man skifter fra en diesel- eller benzinbil til en elbil. I rigtig mange tilfælde kan man endda spare en relativt stor sum penge. Derfor kan det som regel godt betale sig at gøre dette.

De fleste elbiler befinder sig nemlig i den lave ende af skalaen, når det kommer til ejerafgift. Da de har et meget lavt CO2-udslip, placeres de fleste modeller på samme trin, som benzinbiler, der kører 50 kilometer pr. liter eller derover. Det resulterer i en halvårlig afgift på kun 340 kr.

Hvordan beregnes ejerafgift på en elbil?

Når man skal beregne grøn ejerafgift på en elbil, bliver der brugt den samme beregningsmodel som for både diesel-, benzin- og hybridbiler. I stedet for at tage udgangspunkt i kilometer pr. liter, som normalt, bliver der taget udgangspunkt i kilowatttimer, når det drejer sig om elbiler.

Konkret foregår dette ved, at elbilens elforbrug bliver omregnet til kilometer pr. liter, så bilen kan placeres på den rette afgiftssats. Det sker ved at dividere producentens oplyste forbrug i kilowatttimer med en fast faktor, der lyder på 91,25 i 2022.

Stor stigning i salget af elbiler i Danmark

Har du selv gjort dig tanker om at skifte til en elbil? I så fald er du ikke den eneste. Der er nemlig rigtig mange, der har gjort alvor af disse tanker. I løbet af de seneste år har der derfor år for år været en enorm stigning i salget af elbiler på det danske marked.

Se også:
  Kuldebehandling – er det fremtiden?

Det har dog betydet, at der er blevet lagt mere pres på de mange offentlige ladestandere, som udbydes af bl.a. Clever og E.ON. Mange steder kan man opleve, at man skal holde i kø, før man kan få adgang til en ladestander, hvilket naturligvis også bør inddrages i overvejelserne.