Bedøm artiklen

Hvis man er aktør på et konkurrencepræget marked, er det vigtigt at man skiller sig ud. Vi ser her på, hvordan succesfulde virksomheder har formået at skille sig positivt ud på nogle af Danmarks mest konkurrenceprægede markeder. 

Bogen ”Rulebreaking strategies” skrevet af Jens Refshøj og Anja Sondrup udkom for en måned siden i sit 2. oplag.  Bogen handler om, at virksomheder skal bryde med eller udfordre de uskrevne love i deres branche, hvis de vil have en større andel af markedet. Udfordringen er naturligvis, at det kan være et sats, og det måske kan have negative utilsigtede konsekvenser. Omvendt er nogle af de virkelig succesfulde virksomheder eksempler på, at hvis du vil frem, må du turde skille dig ud. Ifølge forfatterne af bogen kan du gøre dette ved enten at finde på noget helt nyt, eller du kan gå imod strømmen.

Det er modigt at skille sig ud

Et godt eksempel på en virksomhed, som har turdet udfordre branchen, er den svenske modekoncern H&M. H&M har med mere end 71 år på bagen og knapt 5.000 butikker over hele verden skabt et brand som forhandler af moderigtigt tøj til priser, som ”almindelige” mennesker har råd til. Pludselig annoncerede de i 2004, at udvalgte butikker udbød en eksklusiv kollektion designet af den verdensberømte modedesigner Karl Lagerfeld. Det var et uventet, men modigt og tilsyneladende effektivt skridt, for kollektionen var udsolgt på få timer. Udover at turde udfordre sit eget brand på denne måde har H&M også været bannerførere for bæredygtig mode. Et dristigt skridt i en branche hvor det ofte handler om brug og smid væk fra sæson til sæson.

Se også:
  Spil med for ekstra spænding og sjov

En anden branche, som er præget af hård konkurrence, er online casino branchen. Der var i 2017 35 tilladelsesindehavere af online casinoer i Danmark og hertil kommer de øvrige udenlandske casinoer. En måde, som online casinoer kan skille sig ud på, er at tilbyde spillerne gode bonusser. Kasinobonus.com har valgt at samle forskellige tilbud om bonus til nye spillere på en side. De slår sig op på at kunne skelne de gode fra de dårlige bonusser, og de lægger vægt på at være opdaterede og målrettede mod danske spillere. Læs mere her om hvordan Kasinobonus.com har valgt at brande og skille sig ud.

 

Reklame | Min 18 år – Spil ansvarligt – www.rofus.nu | Regler- og vilkår gælder