Bedøm artiklen

Mange mennesker knokler med deres søvn, og sådanne problemer kan forekomme af mange forskellige grunde. Man kan være stresset, man kan være spændt, men det kan også være selve soveværelset, der påvirker din søvn. Det gælder om at skabe et sundt sovemiljø, så du kan sove godt om natten.

Sengen og sengetøjet

Det er naturligvis vigtigt, at man har en god seng at sove i. Det er lidt forskelligt fra person til person, hvad den bedste seng er. Den skal naturligvis passe til din højde, hvilket ikke er et problem for de fleste. Man plejer at sige som tommelfingerregel, at du bør have en madras mindst 20 cm længere end du er høj, så du har mindst 10 cm ekstra madras over hovedet og under fødderne. Der er også forskel på de forskellige typer af madrasser. Du ved bedst selv, om du er mest til de bløde madrasser, du kan synke ned i, eller dem, der er mere stabile og faste; hårdere.

Udover sengen er der også sengetøjet. Det har nemlig også en rolle. Hvis sengetøjet ikke passer ordentlig, kan dynen inden i bliver foldet, så den ikke ligger behageligt om dig. Det gælder om at vælge blødt sengetøj af høj kvalitet, som det, du kan finde på rexsengetoj.com.

Det naturlige og kunstige lys

Dit sovemiljø bliver også påvirket af lys og mørke. Når det er mørkt, bliver vi helt naturligt mere trætte, og når det er lyst, er vi dermed mere vågne. På den måde kan lys forstyrre din søvnrytme, uanset om det gælder naturligt eller kunstigt lys. Derfor er det en rigtig god idé med nogle mørklægningsgardiner i soveværelset, så solens lys ikke kan påvirke dig og din søvn. Samtidig kan det være smart at skabe en vane, så du undgår lys, især fra skærme, en time til en halv inden sengetid.

Se også:
  Tag trygt afsted på sommerferie uden at frygte indbrud

Din smag

Når du har styr på de vigtigste elementer af et godt sovemiljø, har du frie hænder til at designe soveværelset efter din smag. Det er oplagt både at tænke praktisk og kreativt, så du kan bare ligge hovedet i blød og gå i gang!