Bedøm artiklen

Lever du af at sælge produkter og/eller serviceydelser på din hjemmeside? Så vil du helt sikkert gerne have, at dine potentielle kunder ikke blot besøger din hjemmeside, men også køber dine produkter eller den ydelse, du tilbyder. Men hvordan finder du ud af, hvem som besøger din hjemmeside? Det gør du med B2B leadgenerering. Og hvad er så det for noget? Ja, det får du svaret på i denne guide.

 

Hvad er et lead? Og hvordan fungerer leadgenerering?

Et lead er en besøgende på din hjemmeside. Det kunne være f.eks. en potentiel kunde. Derfor vil det være en fordel at vide mere om dette lead for at kunne lave en relevant markedsføring til kunden. B2B leadgenerering består af nogle forskellige værktøjer, som hjælper dig til at lære dit lead bedre at kende. Med de forskellige værktøjer, som bruges til leadgenerering, får du navn og oplysninger på den specifikke person som har besøgt din hjemmeside. Oplysningerne hentes ud fra offentligt tilgængelige oplysninger om personen.

På den måde kan du producere specifik markedsføring til det enkelte lead. Forhåbentlig resulterer det i, at kunden får en større interesse for din virksomhed og til sidst ender med at købe dit produkt eller ydelse.

De værktøjer som bruges til leadgenerering er:

  • Lead Tracking: Denne funktion viser leadets interaktion på hjemmesiden. F.eks. vises hvilke sider på din hjemmeside, som dit lead har besøgt og i hvilken rækkefølge.
  • Lead Scoring: Når et lead besøger din hjemmeside, får leadet points alt efter, hvilke sider det har besøgt. F.eks. kunne forsiden give 3 point og kontaktsiden 5 point.
  • Marketing Automation: Denne funktion bruges til at skabe specifikke e-mail kampagner til kunden ud fra leadets interaktion på hjemmesiden.
  • Prospect Finder: Med denne funktion kan du se, hvilke virksomheder som besøger din hjemmeside.
Se også:
  Sådan kan telemarketing hjælpe din virksomhed

 

Det får din virksomhed ud af at bruge leadgenerering

Er du stadig i tvivl, om din virksomhed kan drage fordel af at bruge leadgenerering? Herunder er listet et par af de fordele der er ved brugen af leadgenerering:

  • Med leadgenerering kan du producere målrettet markedsføring til kunden. Ved at kende til kundes adfærd på din hjemmeside kan du se, hvilke sider på hjemmesiden kunden er interesseret i. Det kunne f.eks. være en side som informerer om det produkt eller den ydelses, som du sælger. På den måde kan din virksomhed producere nyhedsbreve og e-mails til kunden, som netop indeholder de oplysninger, som kunden er interesseret i.

Med denne målrettede markedsføring til kunden bliver chancen for salg større.

  • Det forøgede kendskab til de besøgende på din hjemmeside kan også bruges til at lave målrettede kampagner på Facebook og andre sociale medier, hvor dine potentielle kunder opererer. Værktøjerne, som bruges til leadgenerering, henter offentlige oplysninger fra f.eks. sociale medier. På den måde kan din virksomhed lave målrettede kampagner på Facebook som indeholder et målrettet budskab til dine potentielle kunder. Det kunne være et budskab, som giver kunden et bedre kendskab til dit produkt, hvilket vil gøre kunden endnu mere købsparat.