Bedøm artiklen

Som forbrugere bliver vi altid udsat for nye indtryk og nye produkter. På alle markeder og inden for alle sortimenter og nicher er der konkurrence. På nogle markeder er konkurrencen større end andre steder, og det kan være af forskellige grunde. En af disse er at de markeder er mættet af mængden af produkter, men en anden årsag kan også være at der simpelthen bare er nogle produkter og brands der er bedst og kan levere gang på gang.

Læs med når vi kigger nærmere på produkter og brands, der har bevaret en stærk position inden for deres niche over længere perioder og hvorfor.

Møbler

Inden for møbler er der flere forskellige måder at sedimentere sig som brand. Ikea har gjort det ved at tilbyde et stort udvalg, store varehuse, stor tilgængelighed, gode priser og value for money. Et specifikt produkt kan være deres Malm serie, der efterhånden er fast inventar i mange hjem.

Inden for designmøbler kan et utal af designere nævnes. Denne branche er præget af historie, stolthed og traditioner. Her går giganterne Arne Jacobsen og Hans J. Wegner ofte igen, det være sig deres produkter der stadig i dag bliver produceret, oftest 1:1 som de oprindeligt blev designet og produceret, men også som inspiration for mange nye brands og produkter. Siger man loungemøbler, kan man eksempelvis ikke undgå at tænke på en skalstol, der er designet af Hans J. Wegner og har været inspiration for mange Skandinaviske designs.

Andre eksempler

Produkter kan findes inden for flere forskellige nicher ved at se på hvilke produkter der virker som det helt naturlige køb. Hvilket produkt tænker du ikke over hvilket brand du skal have? Måske vælger du et specifikt mærke eller produkt når du køber blomster, chokolade eller chips. Det kan være interessant at kigge på hvad virksomheder har gjort for netop at sedimentere deres placering som det helt naturlige valg.

Se også:
  Disse råd kan hjælpe din virksomhed på rette vej

Der findes mange forskellige strategier, og mulighederne går langt ud over at lave et godt produkt, eller markedsføre sit produkt godt. Et eksempel er Redbull, der startede som en drik ingen vidste hvad var. De formåede at skabe et behov for deres produkt og har siden hen diversificeret deres brand så det står for mere end en energidrik.

Når man tænker på Redbull, tænker man måske også på Formel 1, ekstremsport, fest og farver, koncerter, eller Felix Baumgartner der slog rekorden for det højeste sky-dive, og var sponsoreret af Redbull.