Bedøm artiklen

Der er mange måder at tilegne sig viden på, og en del elever oplever det som befriende og spændende at have mulighed for at eksperimentere. Det er imidlertid vigtigt at have det rigtige laboratorieudstyr til rådighed i naturfagene, således at omstændighederne lever op til potentialet og giver eleverne unikke muligheder. Læs mere her og få et bredere indblik i emnet.

Laboratorieudstyr giver en spændende undervisning

Den danske folkeskole underviser mange tusinde elever, men hver og en er forskellige. De har forskellige måder at tilegne sig viden på og ikke mindst at forstå de enkelte ting på. Derudover så vil der altid være nogle elever, som er større tilhænger til et fag end andre. Det er ikke en selvfølge, at man interesserer sig for alle fagene. Tværtimod er der mange elever, som finder et fag og fordyber sig i det.

 

For en andel af eleverne er det naturfagene, som er de mest spændende fag. Det er her eleverne oplever den store forskel og i en grad også muligheden for at arbejde mere selvstændigt. Naturfagene er nemlig fag, hvor man stiller spørgsmål og udfordringer for bagefter at undersøge disse og finde en løsning eller et resultat.

 

Det er imidlertid ikke muligt at give eleverne den givne og spændende undervisning, hvis der ikke er det rigtige laboratorieudstyr til rådighed. Det vil begrænse selvstændigheden og ikke mindst det spændende element, hvor eleverne får lov til at få det videnskabelige i hænderne. Det er også derfor, at laboratorieudstyr er så vigtig som det nu og engang er.

Hvilket laboratorieudstyr kan man få?

Det er meget forskelligt hvilket udstyr de forskellige skoler vælger at investere i. Det er på baggrund af, at der kan være flere og varierende forsøg i undervisningsplanen, som lærerne og skolen planlægger ud fra. Der er dog noget laboratorieudstyr, som går igen på næsten alle skoler

 

  • Konisk kolbe

  • Reagensglas

  • Bæreglas

 

Se også:
  Motion og hverdagsharmoni nu hånd i hånd som aldrig før

Det er altid en stor prioritering, at der er en høj sikkerhed hos eleverne. Derfor er det netop ovenstående laboratorieudstyr, som er det mest udbredte. En konisk kolbe anvendes til at udføre forsøg, blande kemikalier og meget mere. De fås i mange størrelser og anvendes i et bredt udstræk.

 

På samme måde er et reagensglas også meget udbredt. Det er utrolig vigtig til at måle og veje diverse ting både i undervisningen men også i det virkelige liv. Eleverne kan i højere grad opdage og undersøge. Det bidrager endvidere til en mere kreativ undervisning for både eleverne og lærerne.

 

Et bæreglas fungerer på samme måde som de øvrige glas, men har ofte plads til en større volumen. Det kan også være nødvendigt til udførelsen af diverse naturvidenskabelige forsøg.

 

Alt i alt så handler det om at have laboratorieudstyr, der er til gavn for eleverne og lærerne. Eleverne skal opleve en større frihed og muligheden for undersøgelse af den ene af den anden slags. Samtidig skal det være under de rigtige forhold, så lærerne kan kontrollere det og føle en tryghed i deres arbejde.