Det spørgsmål dukker op igen og igen i bil-verdenen. Og man kan ikke besvare konkret, hvad der er bedst. For det kommer meget an på den individuelle billists kørsels- og bilbehov. For at kunne anskue hvad der er bedst for dig, kræver det en gennemgang af de to muligheder, som du kan læse om i det følgende.
Leasing af bil
Hvis man vil benytte sig af leasing af privatbil, kan man se dette som en slags leje af bil. Lidt ligesom du for eksempel lejer en lejlighed hos en udlejer. Ved leasing er der et leasingselskab, som leaser bilen ud til dig. Til gengæld ønsker leasingselskabet et førstegangsbeløb for bilen samt et månedligt beløb for at køre i bilen. Førstegangsbeløbet vil være betydeligt lavere end ved køb af en ny bil, hvilket er den store fordel ved leasing.
Den månedlige ydelse, som du skal betale, er blandt andet bestemt ud fra, hvor meget du vil køre i bilen. Det vil sige dit kørselsbehov. Du kan typisk lease en bil i en periode fra 1-3 år. På den måde kan du i øvrigt køre i ny bil relativt ofte, hvilket mange foretrækker. For eksempel en Mercedes. Men for at lease skal du have et godt overblik over, hvor meget du forventer at køre, før det kan svare sig. For kører du langt flere kilometer, end der er angivet i leasing kontrakten, så vil du skulle betale en dyr ekstra kilometerpris. Hvis du kører mindre, skal du sørge for, at du kan få refunderet dette beløb, som bør fremgå af kontrakten.
Køb af en bil
Som rettesnor siges det, at man helst ikke skal køre over 15.000 kilometer om året, hvis man vil lease en bil. Da kan det bedre betale sig at købe en bil. Eller hvis man vil have bilen i mere end 2-3 år, så kan det i mange tilfælde også bedst betale sig at købe.
Med en ny bil er du selv ejer af bilen og kan bestemme nøjagtig, hvor meget du vil bruge den, om du vil male den, købe bestemt udstyr og andet. Det giver en større frihed med en købt bil. Men hvis du gerne vil have en ny, skal du huske, at du står for salget af denne. Og det er ikke altid lige nemt. Det er en fordel ved leasing, da det er leasingselskabet, der ejer bilen og står for ”besværet” med at sælge den igen.