Bedøm artiklen

Marketingstendenser skifter hurtigere end nogensinde før, og jagter man udelukkende den nyeste marketingstendens, så får man nok kortsigtede resultater, men ingen marketingsstrategier kan forlade sig udelukkende på dette.

 

For langsigtet marketingsplanlægning så kræver det et stærkt fundament: man skal have strategier og taktiker, som har vist at producere gode resultater i fortiden, og som også vil producere gode resultater i fremtiden. Marketing trives nemlig på gentagelser, og jo mere tid du investerer i noget, jo bedre bliver du til det.

 

Optimer din hjemmeside til brugernes søgehensigt

 

Søgehensigter referer til de grunde, der ligger bag en søgning. Google forsøger altid at forstå meningen bag en søgning, og den kategori af information, som vi forsøger at finde. For eksempel så rangerer Google altid guides højest, når det kommer til en søgning som ”hvordan stemmer man en guitar”. På den anden side, vil Google altid vide, at man med en søgning som ”amazon” prøver at navigere hen til en e-handelshjemmeside tættest på deres lokation (i modsætning til at finde information om Amazonfloden).

 

Design og optimer derfor indhold med søgehensigt i tankerne. Dette betyder, at man ser på søgeresultaterne for en bestemt forespørgsel og identificerer de tre C’er af søgehensigt:

 

  1. Type af indhold (content type) – Hvad er det generelle indhold? Et blogindlæg, en produktside eller en video?
  2. Indholdets format (content format) – Nogle typiske formater inkluderer guides, lister, anmeldelser, sammenligninger osv.
  3. Indholdets vinkel (content angle) – Det unikke salgspunkt for indholdet. Er det fx det ”bedste”, ”billigste”, ”friskeste”?
Se også:
  Sådan bliver dine medarbejdere klædt bedre på til B2B-salg

 

Når du har identificeret de tre C’er af søgehensigten, så burde du have en god ide omkring, hvilken type indhold Google foreslår dens brugere, for disse søgeforespørgsler. Næste skridt er nu at optimere din hjemmeside.

 

Anbefalet læsning: Hvad er søgehensigt? En SEO guide for begyndere

 

Omnichannel marketing er et must

 

Omnichannel marketing handler om at give kunder eller potentielle kunder adgang til dine produkter eller services gennem flere kanaler, platforme og enheder. Denne trend kan nemt ses, når det kommer til salg. Tag for eksempel IKEA, som tillader, at man kan handle både gennem en online butik, en app, et opkald eller et fysisk besøg i en butik. Derudover giver IKEA mulighed for alle typer af kontakt inklusiv en live chat mulighed med en chatbot.

 

Tænk over at udvide de kanaler, som kan bruges for at kontakte din virksomhed. Beskyld ikke kunderne for at bruge den ”forkerte” support kanal, men vær i stedet klar til alle typer af spørgsmål på alle kanaler. Der ses også, at marketingsløsninger i samtaleform som fx med livechats er noget, som flere og flere virksomheder investere i.

Video har vist sig at være en essentiel marketingskanal

 

Uanset hvor man kigger hen, så ser man det samme mønster. 79 % siger, at de er blevet overbevist om at købe eller downloade en software eller app efter at have set en video. Samtidig er YouTube den anden-mest besøgte webside i USA, og 91 % af folk i marketing har følt, at pandemien faktisk har gjort video mere vigtig for deres brands.

Se også:
  Når du vælger lønbureau: Vær opmærksom på disse afgørende funktioner

 

Video er altså den primære form for mediamarketing i 2021, hvilket efterfølges af blogs (som bruges af mere end halvdelen af marketingteams) og infografiker. Video har altså vist sig at være et godt værktøj for både brugere og virksomheder. Det er virkelig svært at finde en god grund til ikke at investere i video marketing, og det gælder især, hvis dit produkt bedre kan vises på video end forklares på skrift.