Online kommunikation og samarbejde er helt essentielt, når det kommer til et godt arbejdsmiljø. Mange af de platforme, der eksisterer til det, har dog den ulempe, at de nemt kommer til at blande arbejde og privatliv sammen. Således er det for eksempel ikke en fordel for hverken virksomhed eller medarbejdere, hvis en platform såsom Facebook benyttes – i stedet skabes nu professionelle alternativer.
Flere professionelle alternativer til online kommunikation og samarbejde præger markedet
Vil du gerne blive klogere på nogle af de professionelle muligheder, der er på markedet for online platforme, kan du læse med her. Et helt central valg, der efterhånden vinder frem hos virksomheder, er for eksempel en tjeneste såsom Workplace.
Workplace udbydes af Facebook og kan på mange måder siges at være dens professionelle pendant. I modsætning til LinkedIn er der ikke fokus på at netværke, men på det konkrete samarbejde i arbejdsøjemed. På den måde profilerer platformen sig som et modspil til andre kommunikationssider såsom Slack eller Microsoft Teams.
En af de store fordele ved Workplace er dog, at mange af værktøjerne allerede kendes fra Facebook. På den måde er det nemt at adaptere og er kompatibelt men mange typer samarbejdsværktøjer. Lær mere om Workspace og hvad det indebærer.
Det gode samarbejde skal være intuitivt
Det nytter ikke meget at flytte samarbejde og arbejde online, hvis ikke processerne er intuitive og funktionelle. Dette er særdeles vigtigt, når det kommer til at få et godt flow op at køre, som fungerer både for den enkelte medarbejder og for det større netværk på arbejdspladsen som helhed.
Sørg gerne for at være sikker på det valg der træffes. Det kan være uoverskueligt at skulle foretage for mange skift af platforme, så træf kun de valg, som er relativt sandsynlige, at de vil lede til succes.