Bedøm artiklen

Står du i den uheldige og ikke mindst irriterende situation, at dit fly er forsinket? Det er trist, hvis man er på vej mod syden med børnene, og skal finde en måde at fordrive adskillige timer i lufthavnen. Det kan også være man har et vigtigt møde man skal nå, men flyet bliver aflyst kort inden afgang, og der går lang tid, inden man kan komme med et andet fly.

Heldigvis er man ofte berettiget til en kompensation af en art som et plaster på såret for at skulle vente. Mange kan dog ikke overskue at sætte sig ind i de lidt komplicerede regler for rettighederne som passager i sådanne situationer. Specielt hvis man har små børn med, man skal holde styr på, er det endnu mere overskueligt. Du kan heldigvis få hjælp til dine rettigheder i forhold til kompensation ved forsinkelser og aflysninger. Flyver du eksempelvis med Norwegian, kan du klikke her for at se sine muligheder, eller mulighed for erstatning når du flyver med SAS. Der er 3 primære kriterier, der skal være opfyldt for, at du har en sag, der giver dig ret til kompensation:

  • Forsinkelsen skal være mere end 3 timer, og ved aflysning skal forsinkelsen være mere end 2 timer.
  • Dit fly skal lette eller lande i et europæisk land.
  • Forsinkelsen eller aflysningen må ikke skyldes ekstraordinære omstændigheder.

Sådan søger du om kompensation

Så opfylder din situation disse 3 kriterier er det en god ide at trykke ” Beregn kompensation” på linket, da du kan være berettiget til op til 4.500 kr., hvilket også gælder dine medpassagerer. Du skal bare angive personlige oplysninger og information omkring, hvor lang tid flyet er forsinket, hvilket flyselskab du flyver med, navn på lufthavnen og navn på flyselskabet. I nogle tilfælde er du også berettiget til mad og drikke eller transport til og fra lufthavn i forbindelse med en betalt overnatning på hotel. Der er derfor en god ide at udnytte hjælpen til at beregne sin kompensation, da man ikke har noget at tabe, men alt at vinde. Hvis sagen ikke vindes, koster det ikke en krone, men hvis sagen derimod vindes, bliver kompensationen udbetalt til dig.

Se også:
  Tag på en snesikker skiferie til Italien

Opfylder du de 3 kriterier?

Der kan nogle gange godt opstå lidt tvivl omkring, hvorvidt man opfylder de 3 kriterier eller ej, da nogle flyselskaber oplyser forkerte informationer. Ekstraordinære omstændigheder dækker over tilfælde af dårlige vejrforhold, naturkatastrofer, krig, medicinsk nødstilfælde, strejke af tredjepart (eksempelvis lufthavnen) osv. I tilfælde af ekstraordinære omstændigheder i forbindelse med aflysning eller forsinkelse, er det flyselskabets egen opgave at bevise dette. Er du i tvivl om din forsinkelse er mere end 3 timer, fordi det måske er lige deromkring, så beregnes det efter, hvornår dørene i flyet er åbnet og tilladelse til passagerer om at kunne forlade flyet, er blevet givet. Som udgangspunkt vil flyselskabet gøre en indsats for at begrænse sine omkostninger i tilfælde af, at et fly bliver forsinket, så det giver derfor mening at få professionel hjælp til den juridiske del.