Bedøm artiklen

Annoncør: PK Medier

I takt med at mængden af information stiger på internettet, bliver det også en mere og mere specialiseret opgave at sørge for at hjemmesider er synlige i søgninger. Derfor er SEO optimering med et bureau som PK medier nu en af de væsentligste opgaver at få løst, hvis en virksomhed gerne vil opnå succes på onlinemarkeder. SEO står for ’search engine optimization’, søgemaskineoptimering, altså en tilretning af websiden efter hvilke kriterier søgemaskinerne (især Google) går efter i udvælgelsen af de bedste resultater.

Vejledning af Google

I bund og grund handler SEO om at vejlede Google og andre søgemaskiner til at finde visse websider først, og derfor lede online-trafikken i den retning, når folk søger efter et bestemt emne. Det er enormt vigtigt og kan hurtigt aflæses på antal af besøgende på en hjemmeside, hvis den er SEO-optimeret. Rent teknisk sørger man ved SEO-optimering for, at webteksten indeholder de rigtige ord placeret på den rigtige måde i naturlig tekst.

Man kan altså ikke bare skrive emneordene ind som man vil. Rundt omkring i virksomheder sidder specialiserede SEO-konsulenter ved tastaturet og arbejder på at gøre hjemmesider mere attraktive for Google, for de gode resultater i søgninger er altafgørende, hvis man gerne vil have ens hjemmeside helt frem.

Verdens bedste skjulested

Det siges, at verdens bedste skjulested er side 2 af en Google-søgning, og selv om dette nok er en dramatisk overdrivelse, gælder det for en virksomhed om at undgå, at dens hjemmeside havner der.

Det er kort fortalt SEO-optimeringens formål. Men Google er en kompleks mekanisme, der udvælger sine topresultater ud fra en lang række forskellige faktorer, og det er SEO-ekspertens opgave at kende til de faktorer.

Den vigtigste af dem er dog nok den, at de væsentlige nøgleord, der har med hjemmesidens emne at gøre, skal integreres naturligt i webteksten. Derfor er en afgørende del af SEO-optimering placeret hos tekstforfatteren, der skal sørge for at webteksten samtidig fungerer og kan læses af mennesker. Alt det er ikke en nem opgave, og SEO-optimeringen er derfor en tillidssag, som kræver ekspertviden og gode egenskaber som tekstforfatter.

Se også:
  Sådan tester du boligudstyret, inden du køber det

En stadig hårdere kamp

På nettet er der så meget information om alle emner, og så mange kommercielle sider inden for alle områder, at kampen for at være mest interessant og på første side af Google-søgninger er altafgørende. Og det bliver kun vigtigere og vigtigere med tiden, fordi mængden af websider stiger kraftigt.

Så hvis det var vigtigt med god SEO-optimering for ti år siden, er det endnu vigtigere i dag, og en hjemmesides SEO-egenskaber vil blive helt afgørende for, om der overhovedet kommer nogen besøgende i de næste år. For at gøre det hele endnu mere specialiseret, så ændres Googles udvælgelseskriterier også hele tiden, så SEO skal også udvikles for at følge med tiden. Derfor er SEO i stadig højere grad en specialistopgave.