1.5 (30%) 2 votes

De fleste professioner og arbejdspladser er efterhånden blevet indlemmet i informationssamfundet, der i øjeblikket omslutter vores verden. Dette betyder, at information er det nye guld. Des mere information du har, des mere værdi har du. Det kan b.la. ses i det faktum, at top fire mest værdifulde firmaer på den amerikanske børs alle er informationsfirmaer inden for den digitale sfære, nemlig; Apple, Microsoft, Amazon og Alphabet (Googles moderfirma). Disse firmaer har skabt deres værdi fra information. Det bedste eksempel er Alphabet, hvor Googles indtjening steg over 2000%, da de gik over til at arbejde med information og data. Information er dog et meget omsiggribende ord, der kan indeholde mange forskellige definitioner – og dit arbejde/profession/virksomhed har sikkert områder, hvor informationsbegrebet kan passe ind. Tag fat i dette område og se værdien stige – hvis såfremt muligheden er der.

Hvordan forbedrer du værdien via information?

Dette spørgsmål er svært at svare overordnet på, da det kommer an på din præcise situation. Herunder kan du dog se nogle eksempler:

  • Hvis du arbejder med meget data, men ikke rigtig gør noget for at opbevare disse data, kan det være spild af værdi. De fleste virksomheder indsamler data på den ene eller anden måde – især teknologibaserede virksomheder har enorme mængder af data, der kan bruges til at skabe et bedre produkt eller måske helt nye produkter. For at lagre data har du brug for servere – især servere af mærket Supermicro er et godt valg. Du kan også bruge servere til noget så simpelt som at køre din hjemmeside på. Du får brug for flere servere til hjemmesiden, hvis virksomheden gror og bliver større.

  • Informationen dine kunder giver dig kan også være værdifuld. I Googles virksomhed er det det allermest værdifulde, da de lever af at videresælge data omkring deres brugere. Du kan også bruge kundedata til at gøre kundens oplevelse bedre og dermed øge chancen for, at de kommer tilbage til din virksomhed, hvilket giver endnu mere data – en gylden cirkel af data. Du kan også gøre som Google og videresælge dataet – det skal dog være klart for kunden, da det er ulovligt ellers.

  • Du kan også gøre virksomheden mere indbringende ved blot at bruge det data, du allerede har adgang til inden for virksomhedens egne vægge. Opsaml relevant data og brug det til at forbedre givne områder af virksomheden. Jo mere data du kan få ud af virksomheden, jo mere præcise databehandlinger kan du lave og jo mere kan du forbedre virksomheden. Dette kræver også stor serverkapacitet med f.eks. Supermicro.

Se også:
  Er din bil udtjent og træt, bør du skrotte den forsvarligt

Fremtiden består af data

Vi er nu for alvor trådt ind i den digitale informationstidsalder, og data, information og algoritmer vil kun få større og større indflydelse på alt i samfundet. Derfor kan du klargøre din virksomhed til en indbringende fremtid, hvis du allerede nu gør den klar på at kunne konkurrere inden for disse områder. Det meste arbejde vil i fremtiden kunne udføres af avancerede algoritmer, der er baseret på store datasæt.