5 (100%) 2 votes

Næsten en halv million danskere lider af søvnproblemer eller søvnløshed – også kendt som insomni. Selvom mange faktisk følger en sund rutine, og kan tjekke af på alle søvnråd internettet har at byde på, lider mange stadig af søvnproblemer, og dette kan være endnu mere frustrerende, når man forsøger at sove.

”Dagen har været lang og stresset, det eneste du tænker på, er at komme hjem under dynen og få en god nats søvn. Men når gardinerne er trukket for, og byen sover, er du igen, den eneste som ligger vågen ramt af tankemylder, rastløshed og uro i kroppen. Du ligger og kæmper for at ikke se på klokken. Der er nu kun få timer tilbage af natten. Du begynder at stresse, for nu går du endnu dag i møde med træthed og poser under øjnene. Og det eneste som holder hjernen kørende resten af dagen, er de 5 kopper kaffe du har nået at drikke inden klokken bliver 12.”

 

Kan du genkende dig selv? Har du symptomer som antyder til søvnløshed og søvnproblemer?

For så er du ikke alene. Næsten en halv million danskere lider af søvnproblemer eller søvnløshed – også kendt som insomni. Selvom mange faktisk følger en sund rutine, og kan tjekke af på alle søvnråd internettet har at byde på, lider mange stadig af søvnproblemer, og dette kan være endnu mere frustrerende, når man forsøger at sove.

 

Søvnløshed og helbred: Hvad sker, når man ikke får nok søvn?

Det kan have alvorlige konsekvenser for helbredet at ikke få den søvn som anbefales. Når vi sover genopbygges kroppen og hjernen. Søvnløshed påvirker negativt ydeevnen, hukommelsen, koncentrationen og humøret. Man bliver også mere modtagelig over for infektioner, da det også er i det tidsrum, immunforsvaret styrkes. Mange lider af kronisk søvnløshed som kan forringe hele ens livskvalitet og det går ikke kun ud over en selv, men også de mennesker omkring sig. Søvnløshed er et produkt af sine omstændigheder – men hvis ikke omstændighederne er til at ændre, hvad gør man så?

 

Årsager til søvnløshed

Søvnproblemer kan komme af mange årsager, men angst og stress er nok nogle af de største kilder til uro om natten. Mange ligger og grubler over potentielle problemer og hændelser som er sket eller kan ske og dette er med til at holde en stor del af befolkningen vågen om natten. Man kan vel heller ikke komme udenom at kravene bliver højere og højere, samtidig med presset bliver større og større i dette samfund. Dette får især mange til at vende og dreje sig, badet i sved af frygten for morgendagens nye krav og forventninger, som ligger til i de flestes underbevidsthed.

Er du en af dem? Fortvivl ikke, der findes flere løsninger og behandlinger end du lige regner med. Alternative behandlinger mod søvnløshed er ofte oppe og vende nu til dags, men ikke alle kender til dem.

Behandling af søvnløshed

Går du til lægen med dine søvnproblemer vil du helt sikkert få smidt en recept efter dig med et medikament mod søvnløshed. Hold dig væk fra sovepiller, sundhedsstyrelsen anbefaler også at man så vidt muligt holder sig væk fra det. Det er bare en lappeløsning, og det kurerer ikke stress eller angst, eller andre typiske faktorer som spiller en stor rolle for søvnløsheden. De klassiske receptpligtige lægemidler mod søvnløshed som går under navnene sovemedicin, slumringspiller, sovepiller osv., er stærkt vanedannende og har en række alvorlige bivirkninger, men desværre er det ofte den nemme løsning man tyr til uden at vide der faktisk findes bedre løsninger og ikke mindst SUNDERE løsninger.

Hvordan kan du selv behandle søvnløshed?

  1. Dyrk motion i løbet af dagen
  2. Spis sundt
  3. Undgå sukker, koffein, alkohol og nikotin inden sengetid
  4. Sørg for at det rum du sover i altid har en kølig temperatur og frisk luft
  5. Undgå lys – sørg for at sove i et mørkt rum
  6. Forsøg at hold en stabil døgnrytme
  7. Undgå sovepiller – de vil ikke kurere søvnproblemer på længere sigt
  8. Undgå så vidt muligt at tage bekymringer med i seng
  9. Meditation – hjælper med at tømme hovedet for unødige tanker og bekymringer
  10. Gå i seng når du er træt, brug ikke dit soveværelse til andet end at sove i og sex

Naturmedicin mod søvnløshed

Det er ikke noget nyt, at der er et stort marked inde for naturmedicin. Trods de sundere alternativer som naturmediciner, er det dog ikke altid det som er det foretrukne, formentlig fordi at virkningen aldrig vil blive ligeså stærk, som de receptpligtige mediciner lægen kan udskrive. De fleste ønsker helst, at det bare skal virke, og mange bliver ligeglade med bivirkningerne, bare de kan få deres søvn.

Søvnløshed og alternativ behandling: Cannabis olie som et alternativ

Et andet alternativ kan være cannabis olie eller bedre kendt som hamp olie. Der forskes rigtig meget på denne plante for tiden og mange undersøgelser viser, at cannabisplanten indeholder utallige af mange gode egenskaber for mennesket og menneskets hjernefunktion.

 

Flere er begyndt at vise interesse for den såkaldte CBD olie, som er en koncentreret ekstrakt udvundet af cannabisplanten. Denne olie kan fås uden det såkaldte THC, som er den del mange bruger til at blive påvirket af eller med andre ord ”skæve”.

CBD olien siges at skulle have stor terapeutisk potentiale i forbindelse med psykiske sygdomme og lidelser, som fx angst, depression, PTSD, insomni (søvnbesvær) osv.

 

Hvordan kan CBD olie behandle søvnløshed?

At cannabisplanten har terapeutisk potentiale, åbner op for nye døre inden for behandlinger af søvnløsheden. Som tidligere forklaret skyldes søvnløshed og søvnbesvær ofte af angst, stress og andre mentale tilstande som forstyrrer søvnen. CBD olie kan muligvis forbedre søvnkvaliteten og give mere overskud i dagligdagen. Dette er helt klart et produkt som er værd at give et forsøg.

Mange flere informationer om søvnløshed og CBD er allerede tilgængelig på mange hjemmesider.

 

Hvor kan man finde CBD?

CBD kan komme i flere varianter og typer som kapsler, pulver, voks, cremer m.m., men hvor olien er den mest udbredte. Olien er ikke vanskelig at finde på nettet, tværtimod, der findes mange informationer om CBD og videnskabelige undersøgelser. Produktet sælges via mange hjemmesider, så vel som danske, produktet er nemlig 100% lovligt at købe i EU (andre regler gælder for salg). Men det er vigtigt at finde de hjemmesider som besidder certificerede kvalitetsprodukter som fx www.cbd24.dk, denne hjemmeside tilbyder også en række forskellige varianter af CBD, som er 100% økologiske certificeret produkter. Hjemmesiden indeholder ligeledes information om hvordan man bruger produkterne, og samtidig sidder der dygtige CBD eksperter i kundeservicen som altid er tilgængelig hvis man har brug for hjælp eller vejledning omkring CBD.

 

Olien er ulovlig at sælge i Danmark, derfor hænder det at mange selv drager ud og vil skaffe olien af bekendte som evt. kender en som laver olien hjemme i køkkenet. Men desværre er det ofte af ringe kvalitet og sandsynligheden for at produktet indeholder THC er meget stor, dette kan have en betydelig forskel for produktets intention. Det er et produkt man skal være varsom med, hvor man køber det henne. Derfor er det vigtig man opsøger virksomheder som er certificerede CBD sælgere udelukkende med kvalitetsvarer som er klinisk testet, som fx virksomheden CBD24. Nok kan det være dobbelt så dyrt end det man køber af kvaksalverne – men det er helt sikkert det værd, når det kommer til dit helbred.

 

Skab forandringer for dig selv

Man skal også huske at livsomstændighederne spiller en stor rolle, når det kommer til søvnbesvær og søvnløshed. Derfor er derfor vigtigt at have i mente, at hverken mediciner eller olier kan ændre på ens fysiske tilværelse. Man er også nød til at gøre en indsats, for at ændre på de forhold man lever i før resten falder på plads og man kan sove trygt og godt igen.

 

Skab forandringer i dit liv, flyt fra din bolig hvis du er utryg i kvarteret du bor i, sig dit arbejde op hvis dine kollegaer er nogle idioter, skift uddannelse hvis ikke det er det du forventede, byt din omgangskreds ud med bedre mennesker, vær ikke bange for at skaffe dig af med det som holder dig vågen om natten og byt det ud med noget bedre.

 

Lyt til din krop – den  prøver at fortælle dig noget!

Dine søvnproblemer prøver nemlig at fortælle dig noget, ting som du måske ikke lige går tænker over i løbet af dagen, for der er mange andre ting som optager din tid og tanker. Men når du så ligger hjemme under dynen, i mørket, har du mulighed for at lytte til dine tanker. Brug dagtimerne til det i stedet for, undersøg hvad der går dig på og hvilke ting du ikke er tilfreds med og skab en forandring i din tilværelse. Kroppen er din bedste hjælper når tingene ikke er som de skal være.

Lyt til de signaler kroppen giver dig. Ingen andre gør det for dig.

About The Author

Tastaturlynet fra Svenstrup, som han også kaldes. Specialist i at skrive enormt lange og fyldestgørende artikler. Kendetegn: Rødglødende fingre og kærlighed for hver kommentar. Hvad laver Mads på Chart? Det er Mads, som skriver de fleste af artiklerne på Chart. Derfor kan du være sikker på at toplisterne her på siden er godt arbejdet igennem.